معرفی گیاه کالانکوئه

يکشنبه 13 مهر 1399
8:16
for khande

کالانکوئه در مهرماه وارد بازار شده و فصل پاییز تا فصل گرم گل دهی دارد. برای کسانی که در نواحی ساحلی زندگی میکنیدخبرخوب این است که کالانکوئه نسبت به خاک وهوای محتوی نمک مقاوم است. گیاهی چند ساله و روز کوتاه است که به طور معمول از اواسط زمستان تا اواسط بهار گلدهی دارد.

نام فارسی: کالانکوئه

خاستگاه: ماداگاسکار

نام انگلیسی:

KALANCHOE

نام علمی: KALANCHOE BLOSSFELDIANA

خانواده: CRASSULACEAE – کراسالاسه

نام های دیگر: کالانکوآ , کالانشه‌آ , کالانشه نو, Kalanchoe, Palm Beach Belle

تعداد گونه: ۲۰۰

توضیحات:

کالانکوئه با نام علمی “Kalanchoe blossfeldiana” و از خانواده “Crassulaceae” می باشد. این جنس دارای ۲۰۰ گونه مختلف بوده و برگ های گوشتی وگل های زیبای آنها مورد توجه است. گونه مورد نظر بومی ماداگاسکار بوده و ارتفاع و گسترش آن به حدود ۳۰ سانتی متر می‌رسد.

برگها سبز روشن، گوشتی و تخم مرغی شکل هستند که لبه آنها به طرف بالا برگشته است. گل های کالانکوئه قرمز کم رنگ و لوله ای شکل بوده و به صورت خوشه ظاهر می شوند .فصل پیرایش گل ها، از اواسط زمستان تا اواسط بهار است.

نگهداری و مراقبت:

کالانکوئه به عنوان یک گیاه خانگی به روزی ۸ تا ۱۰ ساعت نور درخشان نیاز دارد و باید در گلدانی با خاک سبک و با زه کشی خوب که حدودا نیمی از آن پرلیت است کاشته شود .تنها زمانی که کالانکوا خشک شده است لازم است به آن آب دهید میتوانید انگشت خود را در خاک فرو کنید اگر خاک مرطوب بود لازم نیست به گیاه آب دهید.

اگر میخواهید گیاه خود را بعد از گلدهی دور بیندازید اصلا لازم نیست به آن کود داده تغذیه اش کنید .ولی اگر میخواهید کالانکوا خود را نگهدارید میتوانید دوباره گیاه را به گل بنشانید.

زمانی که گل ها شروع به پژمرده شدن کردند آنها را قطع کنید وگیاه را در یک اتاق تاریک برای مدت یک ماه قرار دهید و آبیاری گیاه را در این مدت کاهش دهید. زمانی که جوانه های جدید شروع به تشکیل شدن کردند گیاه را دوباره به یک منطقه آفتابی برگردانید.و آبیاری را طبق معمول ادامه دهید و به زودی می توانید از زیبایی گل ها لذت ببرید.

نیازها:

نور : این گیاهان مکان‎های آفتابی و نورِ درخشانِ خورشید را دوست دارند؛ به ویژه در تابستان که فصلِ رشدشان است. در طولِ زمستان آن را مقابلِ یک پنجره جنوبی قرار دهید

دما: دمای مناسب آن ۱۸-۲۲ درجه می باشد. این گیاه گرما را دوست دارد. دما نباید از ۱۳ درجه پایین‎تر برود. در دماهای بالای ۲۷ و زیر ۱۶ گلدهی به تاخیر می افتد.

خاک: مخلوطی از خاک باغچه، ماسه، کود حیوانی خاک مطلوب کالانکوئه می باشد.خاک باید دارای زهکش خوبی باشد و ph هم بین ۶/۵-۸/۵ باشد.

کود: می توان به میزان ۳ گرم در لیتر، هردو هفته یکبار از خرداد تا شهریور ، به این گیاه کود داد.

آبیاری: در طولِ تابستان به گیاه به‎طورِ متوسط هفته ای ۲-۳ بار آب داده و در زمستان آبیاری را کاهش دهید. بینِ دفعاتِ آبیاری اجازه دهید که سطحِ خاک کاملاً خشک شود. در فصلِ زمستان گیاه می‌‎تواند تقریباً بدونِ آب سر کند.

تکثیر: این گیاه معروف را می توانید به آسانی تکثیر کنید. قلمه های انتهایی ساقه را به طول ۵/۷ سامنتیمتر از اواسط تا اواخر بهار با یک چاقوی تیز تهیه کنید، سپس به مدت ۲ یا ۳ روز در کناری قرا دهید تا در محل بریدگی ها، کال تشکیل شود.

قلمه ها را دور از تابش مستقیم خورشید در یک اتاق معمولی با دمای ۲۰-۱۸ درجه سانتی گراد نگاه دارید. سپس قلمه ها را به آرامی در گلدانهایی با قطر دهانه ۹ سانتی کمتر، حاوی کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس قرار دهید و در دمای ۲۱-۲۰ درجه سانتی گراد، با نور مناسب و کافی ولی دور از تابش مستقیم خورشید نگاه دارید .

خاک را نسبتا مرطوب کنید و مواظب باشید که خیلی خیس نباشد. زمانی که ریشه دهی انجام شده و گیاه جدید شروع به رشد می کند، به آب بیشتری نیاز دارد، ولی مراقب باشید که آبیاری بیش از اندازه نکنید.

آفات وبیماری: جزو گیاهان مقاوم در برابر آفات و بیماری ها می باشد و به جز شته های قرمز که از ساقه های گلدار این گیاه استفاده می کنند غالبا آفت دیگری تمایلی به استفاده از این گیاه ندارد مواظب حلزون هم باشید چون برگهای این گل را دوست دارد

همچنین بخوانید:

بیشتر بدانید:

• گیاهی آپارتمانی است و در گلدان سریع رشد می کند و تکثیر می شود. گیاهی مقاوم است گلدهی آن طولانی و در صورت جدا کردن گلهای خشک از گیاه تا ۴ ماه گلدهی می کند

• خاک خیس باعث می شود که ریشه گیاه فاسد شود و منجر به مردن گیاه میشود.کود دادن به گیاه نیز باید غیر متناوب صورت گیرد و نباید بیشتر از یک مرتبه در ماه باشد.

• از شلوغ کردن بیش از حد گیاه خودداری کنید زیرا در صورت عدم وجود تهویه مناسب هوا اطراف برگها روی برگها لکه هایی پدید می آید.

• برای کسانی که در نواحی ساحلی زندگی میکنیدخبرخوب این است که کالانکوا نسبت به خاک وهوای محتوی نمک مقاوم است.

• گلهای بدشکل و یا کاهش تعداد گل در گل آذین، در اثر دماهای خیلی بالا یا پایین ایجاد می شود.

• دماهای خیلی بالا یا پایین یا فصل مناسب گلدهی نیست ( فصل گلدهی این گیاه پاییز است)

منبع: خنده


[ بازدید : 527 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اگه حال نداری یا بی حوصله ای بیا تو... است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]